iPadproject 1-op-1
Start van het digitale traject
Op het Sint-Bernardusinstituut zijn we reeds meer dan twaalf jaar bezig met het ontwikkelen (en bijsturen) van een digitale visie en strategie. Destijds startten we met het inrichten van twee computerlokalen. Een lokaal kreeg Windowstoestellen als infrastructuur, het andere lokaal werd gevuld met iMacs. Na verloop van tijd schakelden we ook voor de ‘Windowsklas’ over naar Appletoestellen. Die haalden het, zowel qua prestaties als qua deskundigheid, van hun tegengangers.
Een versnelling hoger
Vanaf het schooljaar 2013-2014 worden iPads ingezet op onze school. Onze visie is duidelijk: iPads worden door de leerkracht gereserveerd en ingezet voor de lessen waarbij dit een absolute meerwaarde kan zijn.
Tot zelfs in 2021 blijkt deze manier van werken een succesverhaal. Ondertussen beschikken we over meer dan 80 iPads. Ze worden dan ook heel vaak gebruikt in verschillende lessen en vakken.
De ‘digisprong’
Na acht jaar groeien op vlak van het gebruik van iPads in lessen, zijn we eindelijk klaar om de volgende stap in dit proces te zetten. Vanaf schooljaar 2021-2022 zal elke leerling van het eerste jaar over een persoonlijke iPad beschikken. Hiermee kunnen we nóg beter aansluiten op de individuele noden van de leerlingen.
SELFIE
In 2021 lieten we een SELFIE maken van ons huidige ICT-beleid en -visie. SELFIE is een enquêtetool van de Europese Commissie en wordt door verschillende Europese scholen gebruikt om de ICT-situatie te evalueren. Alle leerlingen, leerkrachten en directieleden vulden deze enquête in. U vindt enkele scores hieronder. De resultaten van deze SELFIE worden vanzelfsprekend gebruikt om onze digitale kwaliteitszorg verder te zetten en ontwikkelen.