SiBe, een katholieke dialoogschool
in hartje Knokke en dus vlak bij de deur.

Visie

De digitale impact op de huidige wereld en maatschappij is overduidelijk. Het correct en efficiënt gebruiken van het overaanbod aan apps, websites, toestellen… is vandaag een van onze grootste uitdagingen.

Digitale basisvaardigheden, inzicht in computersystemen en computationeel denken zijn sinds de grote vernieuwing van het secundair onderwijs in schooljaar 2019-2020 dan ook meer dan terecht de drie grote pijlers van het nieuwe ‘Gemeenschappelijk leerplan ICT’.

ICT-aanpak op SiBe

Het Sint-Bernardusinstituut organiseert binnen het keuzegedeelte van het eerste jaar een vak ICT. Binnen dit wekelijkse lesuur worden de algemene digitale schoolafspraken geïntroduceerd en worden de twaalf ICT-leerplandoelstellingen behandeld.

Drie thema’s krijgen hierbij extra aandacht:

  • Digitale softwarebasisvaardigheden: tijdens de lessen tekstverwerking en presentaties worden de twee grootste softwarepakketten vergeleken: Office365 (Microsoft) als iWork (Apple).
  • Mediawijsheid: we streven enkele competenties na die iedereen nodig heeft om actief en bewust deel te nemen aan onze huidige samenleving vol (sociale) media.
  • Computationeel denken: probleemoplossend denken (zowel online als offline) en programmeren.

Daarnaast zetten ook alle leerkrachten in op ICT. Alle leerlingen en leerkrachten krijgen een persoonlijke iPad ter beschikking, waardoor deze ICT-integratie zo vlot mogelijk verloopt.

iPadproject 1-op-1

Start van het digitale traject

Op het Sint-Bernardusinstituut zijn we al meer dan vijftien jaar bezig met het ontwikkelen (en bijsturen) van een digitale visie en strategie. We zijn gestart met twee computerlokalen. Een lokaal kreeg Windowstoestellen als infrastructuur, het andere lokaal werd gevuld met iMacs. Na verloop van tijd schakelden we ook voor de ‘Windowsklas’ over naar Appletoestellen. Die haalden het, zowel qua prestaties als qua deskundigheid, van hun tegengangers.

 

Een versnelling hoger

Vanaf het schooljaar 2013-2014 worden iPads ingezet op onze school. Onze visie is duidelijk: iPads worden door de leerkracht gereserveerd en gebruikt in de lessen waarbij dit een absolute meerwaarde kan zijn.

Tot zelfs in 2022 is deze manier van werken een succesverhaal. Ondertussen hebben we over meer dan 80 iPads. Ze worden dan ook heel vaak gebruikt in verschillende lessen en vakken.

 

De ‘digisprong’

Na acht jaar groeien op vlak van het gebruik van iPads in lessen, zijn we eindelijk klaar om de volgende stap in dit proces te zetten. Vanaf schooljaar 2021-2022 beschikt elke leerling van het eerste jaar over een persoonlijke iPad. Hiermee kunnen we nóg beter aansluiten op de individuele noden van de leerlingen.

 

SELFIE

Sinds het voorjaar van 2021 laten we tweejaarlijks een SELFIE maken van ons huidige ICT-beleid en -visie. SELFIE is een enquête van de Europese Commissie die na veel research ontwikkeld op basis van het kader ter promotie van digitaal leren in onderwijsorganisaties. Het schoolteam en alle leerlingen vullen deze enquête in. De resultaten van deze SELFIE worden gebruikt om onze digitale kwaliteitszorg verder te zetten en ontwikkelen.

 


FAQ over het iPadproject

Waarom een 1-op-1-systeem?

We vinden het als school enorm belangrijk dat elke leerling zijn studies in het secundair onderwijs met gelijke middelen kan beginnen, zowel thuis als in de les. De steeds grotere vraag naar ICT-middelen in de les zorgt ervoor dat we kiezen voor het één op één-systeem. Elke leerling beschikt over zijn/haar eigen toestel. De leerling heeft het leermiddel daardoor altijd bij de hand.

Een één-op-één-project geeft ook meer mogelijkheden om op verschillende niveaus de leerstof te oefenen. En het wordt tegelijk mogelijk om meer en doeltreffender te differentiëren. Ook voor leerlingen die leerzorg en ondersteuning nodig hebben is een eigen toestel een pluspunt.

 

Waarom kiezen we voor een iPad?

Een tablet is licht en gemakkelijk mee te nemen. Daardoor kan het in en buiten de klas gebruikt worden. Door de afmetingen is het gemakkelijk op te bergen in de boekentas en het neemt op de schoolbank weinig plaats in. Het start snel op. Met een opgeladen batterij kan je een hele lesdag doorkomen.

Op het Sint-Bernardusinstituut zijn we al langer bezig met een ‘Digisprong’. We bouwden een sterke basis op met iPads en andere Apple-producten. We blijven ook kijken naar andere toepassingen die verder staan. Zo werken we bv. ook met Microsoft365. Apple zet zich al jaren in om tablets vlot te kunnen gebruiken in het onderwijs. Het ontwikkelde daarnaast ook specifieke software om een groot aantal iPads vlot te beheren en te onderhouden.

Voor de leerkrachten is de iPad een extra troef bij het lesgeven. Dankzij onze jarenlange digitale ervaringen met zowel iPads als leerplatformen als Smartschool, Scoodle, Pelckmans Portaal… zijn onze leerkrachten perfect opgeleid om dit deskundig in te zetten in hun lessen.

 

Wordt de iPad in alle lessen gebruikt?

Neen, we gebruiken de iPad als die een meerwaarde is voor de lessen. In sommige lessen zal de iPad vaak gebruikt worden. In een aantal lessen minder of misschien zelfs helemaal niet. Wij willen leerlingen leren met verschillende werkvormen omgaan. Daarom blijven ook de leerboeken een belangrijk onderdeel van de lessen. Het regelmatig inschakelen van de iPad zal vanzelfsprekend ook leiden tot minder kopieën en het niet meer moeten aanschaffen van bepaalde extra toestellen (bv. een rekenmachine).

 

Kan een leerling zelf apps installeren?

Neen, de school installeert vanop afstand de apps op de iPad die nodig zijn voor de lessen. De ‘AppStore’ is niet beschikbaar op de iPad. Je kan dus zelf geen apps installeren. Als er tijdens het schooljaar een extra app moet geïnstalleerd worden (bv. voor enkele lessen van een bepaald vak), doet de school dit.

 

Mag de iPad buiten de lesuren gebruikt worden?

De iPad wordt tijdens les- en klasmomenten gebruikt als dit nodig is voor de les. De iPad wordt niet gebruikt tijdens de pauzes op de speelplaats. Actief bewegen is belangrijk tijdens de pauzes.

 

Blijft de iPad na de lessen op school?

Neen, leerlingen brengen hun iPad elke dag mee naar school en nemen hem ’s avonds terug mee naar huis.

Smartschool

Elke leerling, ouder/voogd en personeelslid heeft een account op Smartschool. Wij gebruiken dit digitaal schoolplatform voor heel wat zaken:

  • correspondentie/brieven
  • vastleggen oudercontacten
  • lesagenda
  • communicatie
  • digitale aanvullingen bij de vakken
  • schoolkalender
  • samenwerking
  • leerlingvolgsysteem

Privacy

Als u vragen hebt inzake de privacywetgeving en toepassing daarvan op onze school, kunt u steeds terecht bij privacy@sibe.be.