Visie
De digitale impact op de huidige wereld en maatschappij is ontegensprekelijk. Het correct en efficiënt hanteren van het overaanbod aan apps, websites, toestellen… is vandaag een van onze grootste uitdagingen.
Digitale basisvaardigheden, inzicht in computersystemen en computationeel denken zijn sinds de grote vernieuwing van het secundair onderwijs in schooljaar 2019-2020 dan ook meer dan terecht de drie grote pijlers van het nieuwe ‘Gemeenschappelijk leerplan ICT’.
ICT-aanpak op SiBe
Het Sint-Bernardusinstituut organiseert binnen het keuzegedeelte van het eerste jaar een vak ICT. Binnen dit wekelijkse lesuur worden de algemene digitale schoolafspraken geïntroduceerd en worden de negen ICT-leerplandoelstellingen behandeld.
Drie thema’s krijgen hierbij extra aandacht:
- Digitale softwarebasisvaardigheden: tijdens de lessen tekstverwerking en presentaties worden de twee grootste softwarepakketten vergeleken, nl. zowel Office365 (Microsoft – online) als iWork (Apple – offline).
- Mediawijsheid: we streven enkele competenties na die iedereen nodig heeft om actief en bewust deel te nemen aan onze huidige samenleving vol (sociale) media.
- Computationeel denken: probleemoplossend denken (zowel online als offline) en programmeren.
Daarnaast zetten ook alle leerkrachten in op ICT. Zij bepalen zelf wanneer zij enkele van de 80 iPads en/of een van de twee computerklassen (met telkens 25 iMacs) reserveren, met de bedoeling om de les via deze digitale aanvulling te verrijken.