Pedagogisch project
SiBe is een katholieke school die is opgericht door de broeders Xaverianen. In de vorming die we op onze school aanbieden, laten we ons verder inspireren door de nog steeds actuele boodschap van zorgzaamheid, verbondenheid en respect voor iedereen.
SiBe is een school waar iedereen die er aanklopt, volgens zijn kennen, kunnen en zijn, verder geholpen wordt. We proberen alle leerlingen te laten schitteren en te stimuleren.
Geheel in de geest van de broeders Xaverianen bieden wij alle leerlingen optimale kansen binnen een veilige omgeving en een duidelijke structuur. In ons christelijk project willen wij leerlingen uitnodigen gehoor te geven aan de christelijke boodschap die we aanbieden. Onze school respecteert de diversiteit van haar leerlingen. Ze stelt zich dienstbaar en zorgzaam op ten overstaan van al haar leerlingen.
SiBe is een middenschool die autonomie hoog in haar vaandel draagt. De school biedt een algemeen vormende eerste graad aan en wil een brug vormen tussen het basisonderwijs en om het even welke richting van om het even welke tweede graad van secundair onderwijs (D, D/A, A, (ASO, TSO, BSO of KSO)).

Aandacht voor de autonomie van de school
Als middenschool houden we voeling met de projecten en leerplannen van het basisonderwijs. Door onze aanpak willen we de overgang tussen basisonderwijs en secundair onderwijs zo vlot mogelijk laten verlopen. Gedurende de twee jaren dat de leerlingen ons worden toevertrouwd, willen zo goed mogelijk hun mogelijkheden en interesses leren kennen en oriënteren in het belang van hun verdere ontwikkeling. Daarbij moet de middenschool ook op de hoogte blijven van de leerplannen en keuzemogelijkheden in het secundair onderwijs na de eerste graad.

Aandacht voor de autonomie van elke individuele leerling
Als school willen we leerlingen begeleiden in hun groei naar weerbaarheid en verantwoordelijkheidszin. Dat leerlingen zichzelf kunnen sturen lijkt ons in dit opzicht onontbeerlijk. Via de explicitering van vakoverschrijdende eindtermen in de contexten van ‘lichamelijke gezondheid en veiligheid’, ‘mentale gezondheid’, ‘sociaal-relationele en sociaal-culturele ontwikkeling’, ‘ICT’ én ‘leren leren’ begeleiden we hen om zelfredzaam en zelfwerkzaam te worden.
De sfeer van geborgenheid en openheid die wij nastreven, ondersteunt de levenskwaliteit en het welbevinden van de leerlingen die aan ons zijn toevertrouwd.

Geborgenheid
SiBe probeert een school te zijn die geborgenheid biedt aan haar leerlingen. Dit betekent dat wij vertrouwen stellen in onze leerlingen én het vertrouwen van onze leerlingen genieten. Dit bereiken we door duidelijkheid na te streven in al wat we doen én de aangeboden structuur. Succesbeleving van al onze leerlingen achten we belangrijk. We vinden het vanzelfsprekend om respect op te brengen voor al onze leerlingen. We verlangen dan ook dat de ons toevertrouwde jongeren respectvol met elkaar omgaan. Verscheidenheid is bij die jongeren altijd aanwezig (aanleg, interesse, leerstijl, leertempo, sociale afkomst, cultuur…). Deze verscheidenheid helpt de opvoeders en leerkrachten in onze school om jongeren te laten inzien dat diversiteit een groep ook rijker maakt. Keuzemogelijkheden en afwisseling in didactische werkvormen én het algemene pedagogische klimaat (met een klemtoon op het zorgzaam omgaan met leerlingen) in onze school onderstrepen het positief omgaan met verscheidenheid.

Openheid
Onze school streeft naar een open relatie met haar leerlingen. Correcte communicatie is hierbij onontbeerlijk. In SiBe leren onze leerlingen participeren en krijgen daartoe voldoende mogelijkheden. We expliciteren deze mogelijkheden door middel van de vakoverschrijdende eindtermen in de context van de politiek-juridische samenleving. We beseffen dat hiertoe begeleiding noodzakelijk is. Participatie situeren we op drie niveaus: in de les (bijvoorbeeld overleg rond taken, planning van dagelijks werk, …), in de klas (zorg voor afwezigen, klassfeer, aanpak van pesten, inrichting en aankleding van het lokaal …), in de school (leerlingenraad, schoolraad …). Deze participatiemogelijkheden stimuleren niet alleen de betrokkenheid en motivatie van onze leerlingen, maar zijn een stap in het proces om hun welbevinden te verhogen. De leerlingen ervaren bovendien een verscheidenheid aan ideeën over een mogelijke aanpak. We willen hen keuzes leren maken in die verscheidenheid tussen wat vernieuwend is of behoudsgezind. Bij het maken van die keuzes begeleidt de school hen in hun kritische benadering. De school moet zelf ook kunnen omgaan met kritische opmerkingen van al haar participanten.

Levenskwaliteit en welbevinden
De school besteedt voldoende zorg aan de haar toevertrouwde leerlingen. Ze krijgen de tijd om zich aan te passen aan het onderwijs in het secundair onderwijs én aan het leven op hun (nieuwe) school. We beogen een geruststellend inzicht in de school- en lessenstructuur. Weerbare en gelukkige jongeren een verantwoorde aanvulling aanbieden op de thuissituatie en zorgbehoevende jongeren structuur en geborgenheid zijn in deze context doelstellingen van de school.
De grote waaier van kennis, vaardigheden en waarden die we onze leerlingen uitnodigend aanreiken, wil hen aansporen tot een groei naar authentieke jongeren.
We willen dat onze jongeren kennis en vaardigheden verwerven op grond van de leerplannen uitgeschreven door het Vlaams Verbond van het Katholiek Onderwijs.
De vorming die we op onze school aanbieden is dan ook niet louter cognitief. Naast en doorheen de vorming, die op het verwerven en verwerken van kennis en vaardigheden is gericht, willen wij dat de ons toevertrouwde jongeren zich ook ontwikkelen op sociaal, relationeel en emotioneel vlak.
Omdat we de totale ontplooiing van onze leerlingen nastreven, besteden we voldoende aandacht aan hun fysieke en culturele ontwikkeling. We laten niet na om de leerlingen hun creativiteit op alle domeinen te laten uiten. Via deze aanpak willen we de keuzevaardigheid van onze leerlingen aanscherpen.
In ons onderwijs nodigen we onze leerlingen uit tot reflectie over wat ze waardevol vinden of niet. We gaan daarbij de confrontatie niet uit de weg. In de enorme diversiteit van de rijke context van elke dag sporen we leerlingen aan om hun verantwoordelijkheid te leren nemen. Heel concreet reiken we onze leerlingen volgende waarden aan: eerlijkheid en trouw aan een gegeven woord, fijn menselijke omgangsvormen als wellevendheid en beleefdheid, samenwerking en hulpvaardigheid, zelfstandigheid en weerbaarheid, wederzijds begrip, eerbied en verdraagzaamheid, bescheidenheid en durf, trouw en engagement, vrijheid en creativiteit, soberheid en dienstbaarheid.
We bieden als school mogelijkheden aan om deze waarden ook buiten de wereld van de school na te streven. Via de explicitering van het funderend leerplan en de politiekjuridische samenleving en socio-economische samenleving willen we onze leerlingen hierbij begeleiden.
We begeleiden onze leerlingen in hun groei naar authentieke jongeren. Daarbij nodigen we hen uit om eerlijkheid en oprechtheid te beschouwen als een wezenlijk bestanddeel van hun eigenheid. Taalvaardigheid is in deze context een belangrijke troef. Het taalbeleid op onze school wil hier een stimulans toe zijn.
De verschillende aandachtspunten in ons pedagogisch project staan niet los van elkaar. Ze zijn onvermijdelijk met elkaar verbonden en overdraagbaar naar het totale leven. Wij willen de leerlingen stimuleren om wat ze leren over te dragen naar andere situaties. Het leven van elke dag presenteert zich in zijn totaliteit. Het is dan ook vanzelfsprekend dat het schoolleven geen leven in verschillende hokjes aanbiedt. Kennis en vaardigheden worden bijgebracht om te kunnen toegepast worden in zeer diverse situaties. Het probleemoplossend denken dat we bij onze leerlingen ontwikkelen, nodigt uit om verbanden te leggen. We zetten hen dan ook aan tot analyse en synthese in diverse situaties.
